CO2 gecompenseerd
Duurzaam materiaal
Gratis verzending vanaf 200€
Samples

Kinderen als gastronomische klanten

Het inzicht is niet nieuw: Kinderen beïnvloeden in veel gevallen het koopgedrag van hun ouders. Dit gaat zo ver dat de mening van de jongeren ook wordt gebruikt bij de keuze van het restaurant. Maar hoe vaak spreken we kinderen in de gastronomie aan en zien we ze als volwaardige klanten? We laten je zien op welke punten in het restaurant of bij de foodtruck je kunt inspelen op de wensen van de kleintjes en zo het hele gezin tevreden kunt stellen.

De indirecte koopkracht - hoe het consumentengedrag van de kleintjes de aankoopbeslissing beïnvloedt

Ook als kinderen zelf geen noemenswaardige koopkracht bezitten, hebben ze vaak een eigen mening over de mate waarin het voedselbudget besteed moet worden. Maar liefst 62% van de kinderen tussen de 6 en 13 jaar beslissen mee als het gaat om het thema voeding - bij kleuters ligt de waarde op ongeveer 45%. Bij het kiezen van een restaurant is de kans groot dat de ouders zich gaan richten op de wensen van de kinderen. Kleine extra's die een uniek verkoopargument creëren en de kinderen tevreden houden, zijn erg populair en zullen door zowel kinderen als ouders positief worden herinnerd. Er hoeven maar weinig extra middelen te worden gecreëerd voor een gezinsvriendelijke omgeving. Met kleine, simpele investeringen kun je veel bereiken.

"Mama, ik verveel me" - met service en bezigheid scoren

Je hoeft geen ouder te zijn om te weten hoe ongeduldig kinderen kunnen zijn - vooral als ze hongerig zijn! De volgende duurzame voorbeelden laten echter zien dat het niet per se het plastic figuurtje in het kindermenu hoeft te zijn om je kleine gasten te vermaken:

  • Bied activiteiten aan om kinderen bezig te houden tijdens de maaltijden, zoals tafelmatten (bij voorkeur gemaakt van gerecycleerd papier) of papieren bekers die met kleurpotloden kunnen worden geverfd. Een schilderbare tafelmat kan ook worden gebruikt aan foodtrucks met biertentgarnituur - een klassieker die echter altijd werkt.
  • Ook aan de lucht drogende klei is ideaal om kinderen bezig en netjes aan tafel te houden. Het beste: je kunt je gemodelleerde kunstwerk mee naar huis nemen!
  • Voor iets oudere kinderen zijn er puzzels met leerinhoud. Als huisstijl belangrijk voor je is, kun je een speciaal ontworpen puzzelvel laten maken. In andere gevallen is het puzzelblok uit de boekenwinkel ook aangenaam.
  • Richt een speelhoek in je restaurant in. Het is belangrijk om hygiënisch en wasbaar speelgoed te hebben dat interessant is voor kinderen van alle leeftijden. Houten speelgoed is bijv. niet alleen duurzaam, maar ook robuust en duurzaam (maar opgelet: gebruik geen kleine onderdelen die kunnen worden ingeslikt).
  • De fotobox is een hoogtepunt op elke bruiloft of trendy bar. Maar waarom zou je het plezier gewoon aan de volwassenen overlaten als gezinnen samen een foto kunnen maken? Het enige dat nodig is, is een klein hoekje waarin een camera met zelfontspanner is opgesteld (tegenwoordig al betaalbaar). Met een achtergrond inclusief bedrijfslogo herinnert iedereen zich het leuke bezoek aan je restaurant.
  • Soms gaat het bij eten niet alleen om het eten zelf, maar om een geslaagde avond met het gezin. Misschien is een quizavond voor je klanten precies hetgeen ze nodig hebben. Gezinnen kunnen het tegen elkaar opnemen en als team naar elkaar toe groeien. Dus hoe zit het met het aanbieden van zo'n evenement eens per maand bij jou?

“Papa, ik lust dit niet” - welke keuken is populair bij jongeren?

Niet alle smaken zijn gelijk. Vooral jongere gasten kunnen een uitdaging zijn. Hier zijn een paar tips om het kindermenu nog lekkerder te maken:

  • Als je lang op je maaltijd zou moeten wachten, zou je ook honger hebben, nietwaar? Waarom bied je je jonge gasten niet een kleine proeverij aan, zodat niet alleen de ouders in alle rust van hun voorgerecht kunnen genieten, maar ook de kinderen bezig zijn. In het beste geval kunnen ze ook nieuwe voedingsmiddelen proberen die ze anders thuis niet zouden eten. Dit is ook goed te implementeren aan foodtrucks. De ouders zullen blij zijn!
  • Het klassieke kinderbord met gedenkwaardige namen en extra decoratieve elementen is niet nieuw, maar blijft qua naamgeving vaak achter. Waar ouders nog vertrouwd zouden zijn met een Pumuckel-plaat, kijken kinderen geïrriteerd naar de illustratie. Blijf alert en gebruik personages uit de huidige kinderseries. Je kunt ook scoren met neutrale begrippen zoals een prinsessenmenu of een piratenbord.
  • Niet alleen de naam is relevant, de ogen eten ook mee. Maak een aantrekkelijk menu dat de fantasie van de kinderen stimuleert. De vissticks op het piratenbord kunnen bijv. worden geserveerd in een stijlvolle houten boot.
  • Sinaasappelsap is vies? Met een kleurrijk papieren rietje zal het sap zeker heerlijk smaken!
  • Niet alleen kinderen zijn kieskeurig, ook ouders willen alleen het beste. Zorg voor een gezonde mix op het kindermenu, waar ook verse groenten en fruit zijn opgenomen. Daarnaast kun je je menu ook online beschikbaar stellen, zodat ouders indien nodig vooraf de ingrediënten op allergenen kunnen controleren.
  • De vorm van de gerechten kan ook kindvriendelijk zijn. Met schattige vormen, zoals een berenbord, is eten eigenlijk een genot.
  • Het dessert moet het hoogtepunt zijn van je jonge gasten en wordt des te spannender naarmate je meer zelf kunt creëren en maken. Wat dacht je van verschillende toppings voor het ijs (maak je eigen ijs) of een mini chocoladefondue voor het hele gezin?

"Oma, het lukt niet" - kleine helpers met een grote impact

Niet alleen de kinderen moeten zich op hun gemak en gelukkig voelen. Ook ouders willen voorzieningen ter beschikking gesteld krijgen die hun leven gemakkelijker maken. Hier zijn enkele punten waar je als horeca-uitbater op kunt letten:

  • Zorg voor comfortabele en schone kinderstoelen voor peuters
  • Vraag de ouders of ze speciale wensen hebben, zoals bijv. een grotere tafel. Hoe meer plaats de gast heeft, hoe meer vrije ruimte er is voor ouders en kinderen.
  • Verzorgingstafel voor peuters in de badkamer (bij mannen en vrouwen)
  • Plaats een krukje onder de wastafel zodat het kind erop kan staan en gemakkelijk zijn handen kan wassen
  • Een extra bonus is een luier die je in geval van nood kunt aanbieden
  • Leid je medewerkers op om op kinderen te reageren. Servicemedewerkers die kinderen volledig negeren, kunnen snel bijdragen aan een onaangename sfeer.

"Schat, dat is te duur" - slimme acties voor jou en je gasten

Kinderen hebben, is niet goedkoop. Uit eten gaan staat daarom niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst. Maar wat dacht je ervan om je weinig bezochte openingstijden met speciale aanbiedingen te pimpen?

  • Organiseer gedurende de voormiddag activiteiten die speciaal bedoeld zijn om ouders met hun kinderen te verwelkomen. Zo hebben niet alleen moeders en vaders een aanspreekpunt, maar genereer je regelmatig meer omzet.
  • Catering voor verjaardagsfeestjes van kinderen kan door de week tegen lagere prijzen worden aangeboden.
  • Bied een "happy hour voor kinderen" buiten de spitsuren aan, waar kinderen met korting kunnen eten
  • Creatieve ideeën zijn bijvoorbeeld dobbelstenen gooien om de prijs van het kindermenu te bepalen of verklede kinderen voor de halve prijs laten eten tijdens Mardi Gras of Halloween.

Conclusie

Laten we eerlijk zijn: niet alle restaurants, festivals of cafés zijn kindvriendelijk - en dat is niet erg! Als je echter een breed scala aan gasten wilt aanspreken, moet je ook zoveel mogelijk groepen mensen blij maken met je aanbiedingen.

Denk eraan: als de kinderen niet blij zijn met je restaurant, zijn hun ouders dat ook niet. De sleutel is om een balans te vinden die geschikt is voor het aanbod van volwassenen en kleine gasten.

Je dorst naar kennis is nog niet gelest? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief!

Meld u aan voor onze Duitse ecobiopack-nieuwsbrief voor meer informatie, nuttige tips of spannend productnieuws. Krijg € 5 extra korting¹ op je volgende bestelling.

Uw registratie kon niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je bent succesvol geregistreerd.

¹Verwijderbaar vanaf een aankoopwaarde van €50 en eenmalig als nieuwsbriefabonnee:in. Alle gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Uitschrijving is te allen tijde mogelijk.

Uw voordelen:
  • Exclusieve aanbiedingen voor abonnees
  • Opwindend nieuws
  • Nuttige tips
  • Nieuwe producten