Klimaatneutraal
Duurzaam materiaal
Gratis verzending vanaf 200€
Samples

Verbeteren van de ruimteakoestiek

Schrapend bestek, geanimeerde gesprekken en gekletter uit de keuken - iedereen kent het, de achtergrondgeluiden in restaurants. Terwijl sommige gasten het graag levendig hebben, geven anderen de voorkeur aan een meer rustigere sfeer bij hun maaltijd. Wat nu te doen? We hebben voor jou enkele tips op een rijtje gezet over hoe je de ruimteakoestiek kunt optimaliseren. Op die manier doe je je gasten en je locatie evenveel eer aan.

Het oor eet mee

Naast de menukaart en de bediening moet ook de sfeer in het restaurant goed zijn. Makkelijker gezegd dan gedaan, want cafés en restaurants zijn hot spots voor harde geluiden. Naast telefoongerinkel, een schelle playlist of de koffieautomaat, kan ook luid gelach van de stamgasten een absoluut storende factor worden. Gasten bewust maken van hun volume is natuurlijk niet erg charmant en zeker niet bevorderlijk voor de verkoop. Bovendien kunnen zij er vaak niets aan doen, omdat zij onderhevig zijn aan het Lombard-effect. Dit houdt in dat een persoon automatisch zijn volume verhoogt om beter verstaanbaar te zijn in aanwezigheid van achtergrondlawaai. Aangezien hoge frequenties beter bestand zijn tegen ruis dan lage frequenties, verhogen velen ook hun toonhoogte. Dit leidt tot een regelrechte vicieuze cirkel, omdat het geluidsniveau stijgt en het spreekvolume verder wordt aangepast. In totaal tellen al deze geluiden dan op tot één: lawaai!

Wild feest of diner bij kaarslicht - wat maakt een goede ruimteakoestiek?

Wat er precies voor sfeer moet worden gecreëerd, hangt af van het soort gastronomie. Gaat het om een café, een bar, een pizzeria of een sterrenrestaurant? En wat verwachten je gasten van de betreffende locatie – een gezellige avond, een zakenlunch of een feeststemming met vrienden?

Twee voorbeelden verduidelijken de respectievelijke verschillen:

  1. In de trendy tapasbar kunnen gasten Zuid-Amerikaanse klanken, een kleine dansvloer en levendige gesprekken verwachten. Hier lopen obers rond tussen de kleine en smalle tafelgroepen, waardoor een gemeenschappelijk gevoel ontstaat. Voor deze locatie moeten de geluiden zo ver mogelijk in de kamer worden geabsorbeerd, zodat het hele achtergrondgeluid wordt gedempt.
  2. Tijdens een romantisch diner in het chique restaurant voert het koppel intieme gesprekken en drukken ze hun liefde uit. Om hier zoveel mogelijk privacy te bieden en een ontspannen sfeer te creëren, zijn bijv. ruimteverdelers met een zacht oppervlak geschikt. Maar let op: te veel akoestische elementen, zoals in de tapasbar, kunnen leiden tot een doffe en gedempte toon.

Niet alleen de gelegenheid is relevant, maar ook de individuele behoeften van de gasten. Zorg er bijvoorbeeld voor om mensen met gehoorapparaten in een rustige hoek van het restaurant te plaatsen. Zodat ook zij kunnen deelnemen aan het tafelgesprek en zich bij jou in goede handen voelen.

Eindelijk rust in de zaal - hoe kan ik lawaai verminderen?

Nicht jede Location hat direkt ein Problem mit der Raumakustik. Viele Neubauten werden inzwischen so konzipiert und dekoriert, dass der Lärm abgefangen wird. Ältere oder umfunktionierte Gebäude könnten jedoch spezifische Herausforderungen mit sich bringen, je nach Grad der Verwinkelung, Raumgröße, Deckenhöhe oder Geräuschpegel.

Een normaal gesprek wordt reeds bemoeilijkt vanaf een geluidsdrukniveau van 45 dB (A), vanaf 50 dB (A) moet de stem worden verhoogd en vanaf 60 dB (A) wordt er reeds met een luidere stem gesproken. Ter vergelijking: 70 db (A) heeft ongeveer het volume van een stofzuiger die wordt gebruikt op een afstand van één meter. Bij een geluidsdrukniveau van meer dan 80 dB (A) heerst aansluitend de zogenaamde “stationsatmosfeer”, waarin je gasten zich absoluut niet meer op hun gemak voelen. Dit kan alle betrokkenen stress bezorgen en in het ergste geval leiden tot omzetverlies door een kortere verblijfsduur of wegblijven van gasten.

Ook in onze kantoren passen we geluiddempende maatregelen toe - uiteraard met stijlvolle greenbox-motieven!

greenbox akkustik Element in der Küche
greenbox Deckenpaneele und Trennwände
Wandbilder aus schall-absorbierendem Stoff

Maatregelen om geluid te verminderen

Zodat jij noch je gasten tevreden hoeven te zijn met bibliotheegekfluister, hebben we eenvoudig te implementeren maatregelen voor je samengesteld:

  • Ruimte verkleinen
    In principe geldt: Hoe groter een ruimte en hoe minder inrichting er aanwezig is, hoe luider het lijkt. Gebruik plantenbakken of scheidingswanden om de ruimte in kleinere secties onder te verdelen. Deze creëren private zitgroepen met privacy en voorkomen tegelijkertijd dat het geluid zich uitbreidt. Scheidingswanden kunnen ook op elk moment worden verplaatst, zodat je flexibel blijft in je opdeling van de ruimte.
  • Muren en plafonds gebruiken
    Om de nagalmtijd te verkorten, moet je ook aan de muren werken. Weerkaatsingen van geluiden ontstaan voornamelijk door harde muren en hoge plafonds die geluiden weerkaatsen. Plafondzeilen of plafondpanelen zijn ideaal om echo-effecten in hoge ruimtes te compenseren. Als grote plafondelementen niet kunnen worden gespannen, kun je in plaats daarvan akoestische elementen zoals schuimblokken gebruiken. Kale en gladde muren, die een industriële uitstraling geven, zijn vooral populair in grote restaurants. Harde oppervlakken van steen, beton, glas, hout of kunststof kunnen geluidsgolven echter niet absorberen, zodat de wanden ze terugkaatsen. Om dit pingpongeffect tussen de muren te voorkomen, dient u zachte materialen te gebruiken. In plaats van spiegels en foto's in een glaslijst kun je ook grootformaat foto's gebruiken met een absorberend/akoestisch schuim erachter. Je kunt deze eenvoudig online bestellen en laten bedrukken met willekeurige motieven zoals kleuren, logo of foto's van je restaurant. Naast de optische verbetering en geluidsabsorptie, kunt je de stoffen foto's ook uitrusten met leds voor verlichting en ze gebruiken om lelijke plekken te verbergen, zoals een afdekking van een stroomkast. De vuistregel luidt: minstens 30% van de ruimteoppervlakken moet geluidsabsorberend zijn.
  • Vloer niet vergeten
    Pluizige en dikke tapijten zijn ideaal als demper voor geluid- en voetstappen. Ze zijn echter niet erg hygiënisch in een voedingsomgeving. Wat daarentegen snel en goedkoop kan worden gerealiseerd, zijn vilten kappen voor de stoelpoten. Schraapgeluiden bij het opstaan behoren zo tot het verleden.
  • Inrichting en decoratie
    Bij meubels gelden dezelfde richtlijnen als bij alle andere geluidsabsorberende elementen: Zachte, pluizige en ongelijke texturen verminderen het volume. Kussens, zitkussens, zware en dikke gordijnen en decoratieve elementen zoals bijv. lampenkappen met stoffen bekleding zijn hiervoor geschikt. Harde en gladde oppervlakken zoals lederen, houten of metalen meubels moeten worden gecombineerd met zacht textiel. Als je een minimalistische of industriële uitstraling wenst, dan kun je zelfklevende geluidsabsorbeerders onder de tafels en stoelen monteren zodat ze niet zichtbaar zijn. Dit voorkomt ook slijtage door aanraking en slijtage.
  • Het effect van muziek, licht en kleuren
    Ruimtes met een sobere en koele uitstraling worden automatisch als weerkaatsend ervaren - ongeacht of ze dat ook daadwerkelijk zijn. Om dit psychologische effect te omzeilen, kun je warme muurverven en lampen gebruiken. Muziek is in principe ook geen taboe en kan storende geluiden verbergen. Hier hangt het echter af van het volume en het geluidsontwerp, dat moet worden aangepast aan de gewenste sfeer.

Conclusie

Zoals je kunt zien, heb je niet per se een binnenhuisarchitect of akoesticus nodig om het volume onder controle te krijgen, maar kun je dit zelf tegen lage kosten uitvoeren. Mocht je toch wat meer geld willen uitgeven, dan kan een professional je ruimtestructuur analyseren, de nagalmtijden meten en je een oplossing op maat aanbieden. Hij kan je ook informatie geven over de geldende brandbeveiligingsvoorschriften die in commerciële ruimtes moeten worden nageleefd. Conclusie: Of het nu een chic restaurant is of een drukke tapasbar: Het is belangrijk dat je voor je gasten een oase van welzijn creëert die past bij het restaurant, zodat niets een prettige gesprekssfeer en verblijfskwaliteit in de weg staat!