Klimaatneutraal
Duurzaam materiaal
Gratis verzending vanaf 200€
Samples

Huisstijl – wees uniek!

Het logo van een appel waaruit een hap genomen is, is onlosmakelijk verbonden met het bijbehorende merk en zijn filosofie. Een schoolvoorbeeld van een succesvolle huisstijl. Met individualisering zorg je niet alleen voor herkenbaarheid, maar schep je ook een "wij-gevoel". De populariteit neemt toe en iedereen wil er deel van uitmaken. Wij laten zien hoe je jouw bedrijf met een eigen huisstijl, met name in de gastronomie, kunt onderscheiden van de concurrentie.

Wat is een huisstijl?

Met een huisstijl geef je jouw bedrijf een imago dat het bedrijf naar de buitenwereld toe vertegenwoordigt. De huisstijl is het visuele deel van je bedrijfsidentiteit. Dit ontwerp loopt als een visuele rode draad door het bedrijf. Flyers, visitekaartjes, werkkleding, de inrichting van je café, foodtruck of restaurant: deze rode draad moet overal duidelijk herkenbaar zijn. En dat altijd in lijn met het motto "Dit zijn wij en hiermee onderscheiden wij ons!"

Een huisstijl in de gastronomie - een goede eerste indruk is goud waard

Binnen enkele milliseconden beslissen we of ons al dan niet bevalt. De befaamde eerste indruk is daarbij doorslaggevend. De ervaring leert dat het vrijwel onmogelijk is om een eerste indruk terug te draaien. Daarom is het des te belangrijker dat het totaalplaatje klopt. Jouw huisstijl maakt daarbij jouw bedrijfsidentiteit compleet. Uiteindelijk draait het maar om één ding: emoties opwekken. Emoties zetten aan tot actie/kopen. Een populaire koffieketen staat erom bekend de naam van de klant op de koffiebeker te schrijven. Dergelijke details maken vaak het verschil. De gepersonaliseerde koffiebekers worden volop gedeeld op Instagram – gratis reclame voor het bedrijf. Jouw huisstijl kan een echt lifestyleproduct zijn waarmee klanten gezien willen worden en een bepaalde ervaring vieren. Je hoeft natuurlijk niet meteen een wereldwijd fenomeen te creëren – het is al een heel goed begin als de mensen in jouw regio jou en je merk leren kennen en waarderen.

Een zichtbaar logo en een pakkende slogan

  • Logo
    Jouw logo is onlosmakelijk met jouw bedrijf verbonden. Kleuren, design, lettertype - het samenspel moet kloppen. Het logo moet zowel online als offline te gebruiken zijn. Daarom je goed nadenken over de vormgeving: per slot van rekening vertegenwoordigt dit logo jou en je medewerkers. Online zijn er een hoop gratis tools beschikbaar. Hiermee kun je voor de lol eens een logo samenstellen – zonder enige kennis van grafisch design. Voor een professioneel, creatief en uniek logo kun je beter een bureau of freelancer inschakelen.

  • Slogan
    Hetzelfde geldt voor een slogan. Deze moet kort en krachtig zijn en in de hoofden van de mensen blijven hangen. Er zijn ontelbaar veel voorbeelden van hoe goed dat in de praktijk functioneert. "Eat fresh" - en je weet al meteen om welk bedrijf het gaat. Je hebt een motto nodig dat de kern van je basisprincipes samenvat en zo jouw bedrijfsidentiteit weerspiegelt.

Kleurconcept

Onbewust hebben kleuren veel invloed op ons - ze kunnen ons zelfs irriteren. Denk daarom goed na over de opbouw van jouw kleurenschema. Wat past bij jouw product en wat wil je overbrengen? Sommige bedrijven zijn er heel goed in geslaagd om dit in de praktijk te brengen dat bepaalde kleuren direct met hun merk in verband gebracht worden. Onderschat de kracht van kleuren dus zeker niet. Deze kunnen uitdrukking geven aan emoties en ons gedrag beïnvloeden. Elke kleur heeft een directe psychologische en fysieke uitwerking op ons. Jij beslist welk effect getriggerd moet worden.

Daarbij is van belang dat het ene groen niet per se het andere groen is. Kleurmodellen en kleurcatalogi - zoals RGB-, CMYK-, PMS-kleur of hexadecimale waarden - zijn bedoeld om de juiste tint te definiëren.

WhatsApp-groen heeft bijvoorbeeld de hexadecimale waarde #64D448 en is RGB-kleur (100, 212, 72). Online zijn er kleurengeneratoren die de juiste waarde voor een geselecteerde kleur weergeven. Zo zorg je ervoor dat je altijd de juiste tint gebruikt in je eigen huisstijl.

Door middel van de bestaande kleurnamen zoals Olive-Green, Mint of Turquoise-Green kun je alvast wat inspiratie opdoen. Pagina's zoals colordrop tonen bijpassende kleurfamilies, zodat je naast de primaire kleur gemakkelijk een bijpassende secundaire kleur kunt kiezen. Deze secundaire kleur kan van gelijke aard zijn (bijv. groen+blauw) of gebruikt worden als aanvullende kleur voor sterke accenten (bijv. groen+rood).

Visuele vormgeving

  • Lettertypes
    Ondertussen heb je de keuze uit talloze lettertypes of fonts. Welk lettertype is het juiste voor jouw huisstijl? Het antwoord vind je in jouw product. Als je een cupcakewinkeltje hebt, dan is een fijn, kronkelig en speels lettertype ideaal. Het is daarentegen niet aan te raden om dit font op een steakhouse te gebruiken. Zowel in Word als online zijn diverse gratis fonts te vinden in creatieve, opvallende, maar ook klassieke stijlen.

  • Werkkleding
    Wil je graag dat je medewerkers een bepaald uniform/bepaalde werkkleding dragen? Om de eerder aangehaalde rode draad van je huisstijl te waarborgen, doe je er goed aan om jouw logo ook hiervoor te gebruiken. De uniformiteit zorgt er ook voor dat klanten je direct onderscheiden van de rest. Bovendien creëert dit een "wij-gevoel" onder de medewerkers, wat een positief effect kan hebben op de sfeer op de werkvloer. Laat persoonlijke modevoorkeuren buiten beschouwing, zodat de medewerkers zich volledig op hun werk kunnen concentreren. Tip: zoek naar fairtradekleding van biologisch katoen.

  • De vormgeving van je ruimte/foodtruck
    Hoe wil je naar buiten treden? Welke eerste indruk moeten klanten krijgen zodra ze binnenkomen? Dat zijn de centrale vragen bij de binneninrichting van een ruimte. Moet dit eerder modern en urban zijn? Of juist gezellig en rustiek? Richt je daarbij op je product en hoe je dit het beste in de spotlights kunt zetten. Dat begint met de verlichting en eindigt met de wanddecoratie. Het kleurconcept van je logo moet hier ook terugkomen als basiselement. Blikvangers, zoals schilderijen of foto's, zorgen voor herkenbaarheid.

Artikelen in je huisstijl laten bedrukken

Een logo laten ontwerpen kost geld en veel werk. Het zou jammer zijn als je het vervolgens alleen op de menukaarten laat drukken en op je foodtruck aanbrengt. Als je jouw gerechten en drankjes to-go of als take-away verkoopt, laat het logo dan ook op kartonnen bekers, tasjes en dergelijke drukken. Je klanten lopen als het ware als een wandelend reclamebord door de stad en maken zo gratis reclame voor jouw bedrijf. Dit trekt de aandacht van potentiële nieuwe klanten - vooral als je logo een echte blikvanger is. Wij nemen jou dat werk graag uit handen: wij kunnen je labels, kartonnen bekers of draagtassen voor je  bedrukken . Als je een café of restaurant uitbaat, dan moet ook het materiaal en de artikelen daar jouw logo dragen. Dat zorgt voor individualisering, uniformiteit en een rustig totaalbeeld. Ook op dit vlak kunnen we jou ondersteunen: wij kunnen bijvoorbeeld je rietjes en biologisch afbreekbare servetjes bedrukken. Foto's van een maaltijd of cocktail zijn populair op Instagram en TikTok. Als jouw logo op zo'n foto te zien is, dan kun je je weer vergenoegd in je handen wrijven om deze gratis reclame. Social media heeft ook op dit vlak een niet te onderschatten meerwaarde voor jouw bedrijf.

Wat wil je bereiken?

Alle moeite moet natuurlijk ook lonen - en dat zal ook gebeuren. Met jouw huisstijl onderscheid je jouw bedrijf van de concurrentie in de branche. Hoe opvallender je huisstijl, hoe beter! Hoe meer aandacht je trekt, des te meer mensen zich jouw bedrijf zullen herinneren. Bovendien getuigt het perfecte samenspel van design en identiteit van professionaliteit en authenticiteit. Klanten weten dit te waarderen en zijn daarom graag bij jou te gast. Als je uniek en buitengewoon bent, dan pluk je daar uiteindelijk ook de vruchten van!