Kleurconcept
Onbewust hebben kleuren veel invloed op ons - ze kunnen ons zelfs irriteren. Denk daarom goed na over de opbouw van jouw kleurenschema. Wat past bij jouw product en wat wil je overbrengen? Sommige bedrijven zijn er heel goed in geslaagd om dit in de praktijk te brengen dat bepaalde kleuren direct met hun merk in verband gebracht worden. Onderschat de kracht van kleuren dus zeker niet. Deze kunnen uitdrukking geven aan emoties en ons gedrag beïnvloeden. Elke kleur heeft een directe psychologische en fysieke uitwerking op ons. Jij beslist welk effect getriggerd moet worden.
Daarbij is van belang dat het ene groen niet per se het andere groen is. Kleurmodellen en kleurcatalogi - zoals RGB-, CMYK-, PMS-kleur of hexadecimale waarden - zijn bedoeld om de juiste tint te definiëren.
WhatsApp-groen heeft bijvoorbeeld de hexadecimale waarde #64D448 en is RGB-kleur (100, 212, 72). Online zijn er kleurengeneratoren die de juiste waarde voor een geselecteerde kleur weergeven. Zo zorg je ervoor dat je altijd de juiste tint gebruikt in je eigen huisstijl.
Door middel van de bestaande kleurnamen zoals Olive-Green, Mint of Turquoise-Green kun je alvast wat inspiratie opdoen. Pagina's zoals colordrop tonen bijpassende kleurfamilies, zodat je naast de primaire kleur gemakkelijk een bijpassende secundaire kleur kunt kiezen. Deze secundaire kleur kan van gelijke aard zijn (bijv. groen+blauw) of gebruikt worden als aanvullende kleur voor sterke accenten (bijv. groen+rood).